Sétarepülés: A repülés története 1. - Ikarosztól Zeppelinig

Szeretettel köszöntelek a Sétarepülés klub oldalán!

Csatlakozz te is a klubhoz és máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hozzászólhatsz, vagy akár saját blogbejegyzést is írhatsz repülési élményeidről. Használd ki az alkalmat!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2163 fő
  • Képek - 606 db
  • Videók - 181 db
  • Blogbejegyzések - 88 db
  • Fórumtémák - 8 db
  • Linkek - 553 db

Üdvözlettel,
Pilóta Péter
Sétarepülés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Sétarepülés klub oldalán!

Csatlakozz te is a klubhoz és máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hozzászólhatsz, vagy akár saját blogbejegyzést is írhatsz repülési élményeidről. Használd ki az alkalmat!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2163 fő
  • Képek - 606 db
  • Videók - 181 db
  • Blogbejegyzések - 88 db
  • Fórumtémák - 8 db
  • Linkek - 553 db

Üdvözlettel,
Pilóta Péter
Sétarepülés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Sétarepülés klub oldalán!

Csatlakozz te is a klubhoz és máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hozzászólhatsz, vagy akár saját blogbejegyzést is írhatsz repülési élményeidről. Használd ki az alkalmat!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2163 fő
  • Képek - 606 db
  • Videók - 181 db
  • Blogbejegyzések - 88 db
  • Fórumtémák - 8 db
  • Linkek - 553 db

Üdvözlettel,
Pilóta Péter
Sétarepülés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Sétarepülés klub oldalán!

Csatlakozz te is a klubhoz és máris hozzáférhetsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hozzászólhatsz, vagy akár saját blogbejegyzést is írhatsz repülési élményeidről. Használd ki az alkalmat!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2163 fő
  • Képek - 606 db
  • Videók - 181 db
  • Blogbejegyzések - 88 db
  • Fórumtémák - 8 db
  • Linkek - 553 db

Üdvözlettel,
Pilóta Péter
Sétarepülés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Amióta az ember felegyenesedett (sőt, talán már jóval előbb is), azóta mozgatja fantáziáját a repülés élménye. A földtől való elrugaszkodás megjelenik álmainkban ugyanúgy, mint ősi történetekben, mítoszokban, legendákban. Nézzük meg, hogyan történtek az első - szó szerinti! - szárnypróbálgatások.

 

Az ókori görög mesére valószínűleg mindenki emlékszik: az építész Daidaloszt felkérte Kréta királya, hogy építsen egy labirintust, amiben elrejthetik a világ szeme elől Minotauruszt, a királyné félig ember-félig bika gyermekét.

 

Amikor a feladattal végzett, Daidalosz távozott volna, a király azonban ezt nem engedte, nehogy kitudódjon a hétpecsétes titok a torszülöttről. Az ügyes építész ekkor kitalálta, hogy viasszal szárnyakat ragaszt magának és fiának, és egyszerűen elrepülnek a szigetről. Igen ám, de az ifjú Ikarosz túl közel repült a Naphoz, így elolvadt a viasz, és a tengerbe zuhant...

network.hu

 

Da Vinci már majdnem sikerre vitte

Ez a repülési kísérlet persze még csak a mese szintjén élt, az első kézzelfogható dokumentumok már Leonardo Da Vincitől valók, akit sok egyéb mellett a repülés is izgatott. Ő már különböző szerkezetekkel próbálkozott: például egy olyannal, ami a madár szárnycsapásait másolta le, de ez működésképtelen volt, mert a delikvensnek maga kellett volna csapkodnia (érdekes azonban, hogy az ejtőernyő, ami szintén az ő agyszüleménye, máig használjuk).

 

A 18. századig számtalan, az emberi izomerőre alapozó találmány látott napvilágot, de egyikkel sem sikerült legyűrni a gravitációt - de legalább az e kutatások során összegyűjtött tapasztalatok kitaposták az ösvényt annak, amit ma úgy hívunk: aerodinamika.

 

A repülőgéptől még messze vagyunk...

Bizony, az első sikerek nem repülőgéppel mentek végbe. A francia Josep Michel és Jacques Etiene Montgolfiere testvérpáros először reklámozási célból kísérletezett először vízgőzzel, majd füsttel működő hőlégballonnal, és nem is oly soká, 1783. októberében Párizsban először emellkedhetett a magasba ember (név szerint: Jean-Francois Pilatre de Rozier), egy lekötött hőlégballon segítségével, igaz, csak 20-30 magasra a földtől. Ez mérföldkő volt.

 

network.hu

 

Rá egy hónapra már repültek is ballonnal: két márki, de Rozier és d'Arlandes repülte át Szajnát, 25 perc alatt. Jöhetett a nagyobb vállalás: a La Manche csatorna legyűrése. Angliából át Franciaországba még ment a dolog, a visszaút azonban az erős ellenszél miatt zuhanásos tragédiába torkollt.

 

network.hu

Hetven évvel később kiküszöbölik a ballonok nagy hátrányát, az irányíthatatlanságot, és feltűnnek az első léghajók, amiknek felületét már apró irányító kitüremkedésekkel, lapátokkal látták el, hogy körberöhöghessék a szelet. Az első ilyen járművet a megint csak francia Henri Giffard alkotta meg, gőzmotorral működött, 1852-ben emelkedett a magosba. 28 kilométert repültek vele 8 km/h-s átlagsebességgel.

 

A Zeppelin eljövetele

1898-ban jelent meg az első Zeppelin, amit a tervező-gyártó német grófról neveztek el. Ez a gigászi, merev vázas teremtmény már képes volt óceánokat átívelő utakra, hidrogéngázzal megtöltve.A Deutsche Luftschiffahrts-AG konkrétan utazási társaságként is üzemeltette őket, az I. világháborúban pedig a németek használták bőszen bombázásra és felderítésre.

 

network.hu

 

Mígnem egy szörnyű kataszrófával fény nem derült ennek a rizikójára (jobban mondva gyúlékonyságára, mármint a hidrogénről beszélünk ugye): a Hindenburg utasszállító zeppelin 1937. májusában New Jersey felett kigyulladt, és porrá égett, 72 utassal a fedélzetén. Innentől tértek át a hélium használatára.

 

 

(Folytatása következik)

 

Címkék: repülés repülés történet repüléstörténet repülőgép sétarepülés történelem

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Éliás Benő üzente 12 éve

Hát a Tervezőt igazán kellene, vagy illene ismerni, ha valamit leírunk!!! A Zeppelin Tervezője egy Makói születésű, //hagyma// úgynevezett Shwarcz Dávid nevű Magyar Ember Volt!!!! Mivel nem tudta megépíteni a léghajót, a terveket Gróf Zeppelin megvásárolta, és tény, hogy Ő gyártatta!!! De a tervezéshez SEMMI KÖZE!!! Éliás Benő.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu